۱۴۰۱ دی ۱۳, سه‌شنبه

ایجاد یک فرآیند توسط تابع fork

 

fork linux

قبلا با نوشتن یک فرآیند -Process- ابتدایی در لینوکس به وسیله تابع system کمی آشنا شدیم . اما همانطور که گفتم روش اصولی استفاده از تابع fork و ساخت یک فرآیند فرزند -child Process- و تغییر این فرآیند جدید طبق نیازمون هست .

۱۴۰۱ دی ۱۲, دوشنبه

کامپایل Kernel Module در لینوکس - 2

Linux Kernel Module

 بعد از نوشتن اولین Kernel Module ادامه مبحث را با توسعه برنامه نوشته شده قبلی پیگیری میکنیم.

کامپایل کردن Kernel Modules در لینوکس -1

linux Kernel Modules


کامپایل کردن Kernel Modules ، چرا ؟ و چگونه ؟

یکی از جذاب ترین کارهای ممکن در لینوکس کامپایل کردن کرنل و به تبع این کار نوشتن ماژول هایی برای کاربردی خاص در کرنل لینوکس است . مثلا فرض کنید بعد از آپدیت کرنل لینوکس ، یکی از درایور ها از کار افتاده و بعد از درخواست از سازنده ، کد C درایور را دریافت میکنید . در این حالت کامپایل کد C و الحاق ماژول ایجاد شده بر عهده خود شما خواهد بود . این کار نه تنها برای اضافه کردن درایور های سخت افزاری بلکه برای انجام کاری خاص در فضای کرنل که شما تعریف میکنید کاربرد دارد .

برنامه نویسی GPIO برای برد رزبری پای

Raspberry pi GPio


 برنامه نویسی برای پایه های GPI/O برد رزبری پای از قسمت های جالب کار با این برد هست . به جز GPI/O برای قسمتهای مختلف مثل PWM یا پورت سریال هم به همین صورت میشه برنامه نوشت و از این قسمتها استفاده کرد .

شروع به کار با میکروکنترلر AVR در لینوکس

avr in linux


تقریبا تمام دانشجوهای مهندسی برق ، و علاقمندان الکترونیک حداقل یک بار در طول زندگیشون سراغ استفاده از میکرو رفته اند . سالها قبل میکرو های ۸۰۵۱ بسیار مورد استفاده قرار میگرفتند ، از حدود ۱۰ ۱۲ سال پیش میکرو های AVR جای ۸۰۵۱ رو در بین پروژه های دانشجویی گرفتند و از حدود ۵ ۶ سال پیش هم خانواده ARM محبوبیت دوچندانی پیدا کردند . اما هنوز هم تعداد زیادی از پروژه های صنعتی قدیمی تر مبتنی بر ۸۰۵۱ و AVR وجود دارند و همچنان پروژه های زیادی براساس AVR توسعه داده میشوند .

۱۴۰۱ دی ۱۱, یکشنبه

نصب آرچ لینوکس

نصب Arch Linux

ویرایش ششم ، تابستان ۱۴۰۲ :

بعد از ویرایش این آموزش باتوجه به اینکه دیگه آرچ نصب نکردم کاستی های این آموزش برام مشخص نشد. تا اینکه به دلایلی سیستم عامل Arch Linux ام رو پاک کردم و تصمیم گرفتم یک سیستم جدید که فقط برنامه های مورد نیازم روش نصب باشه و زیاد شلوغ نباشه تهیه کنم . به همین دلیل از اول اقدام به نصب آرچ کردم که با توجه به بعضی از مشکلات ویرایش قبلی این آموزش پاسخگوی اونها نبود. من تصمیم گرفتم ویرایش جدیدی به همراه تغییرات جدید آرچ لینوکس تهیه کنم. امیدوارم مفید واقع بشه.