۱۴۰۲ آبان ۱۱, پنجشنبه

به سمت هوش مصنوعی

 بعد از مدتها سروکله زدن با شبکه های عصبی کانولوشنی و پیاده سازیشون در یک برنامه کامل که GUI مستقل داره و برنامه تجاری سازی شده درنظر دارم تجربیاتمو از این کار هم در زمینه جمع آوری و پیش پردازش دیتا و آماده سازی دیتا برای کار در شبکه CNN ، پیدا سازی معماری های مختلف مبتنی بر CNN  و در نهایت ساخت یک GUI برای برنامه کم کم در اینجا قرار بدم . بعد از پردازش دیتا در شبکه عصبی یک لایه پردازش دیتا برای آماده سازی نمایش برای کاربر هم وجود داره که متاسفانه کسی بهش نمیپردازه ولی بخش مهمی هست و عملا اگر این بخش رو نتونید از کار دربیارید ، برنامه شما بدرد نمیخوره و قابل استفاده نیست . که من سعی میکنم بر اساس تجربیاتم قسمت پردازش دیتا رو هم توضیح بدم . 

تا مدتها این وبلاگ رنگ و بوی پایتون و Deep Learning خواهد داشت .

چیزی که مدنظر من هست پردازش تصویر با استفاده از کتابخانه OpenCV در پایتون هست ،‌قبلا تجربه این کار با ++C رو داشتم ولی سرعت پیاده سازی کار در پایتون بالاتر هست و  در نهایت از مدلهای توسعه پیدا کرده با کتابخانه های پایتون برای پیاده سازی DeepLearning استفاده میکنیم.

بعد از پردازش تصویر سراغ جمع آوری دیتا و پیش پردازش اون میریم . روشهای Data Augmentation  رو هم یاد میگیریم . چند تا اسکریپت پایتونی برای افزایش دیتا ها مینویسیم و دست آخر سایز تصاویر رو برای شبکه کانولوشنی که داریم ( میسازیم یا از شبکه های موجود استفاده میکنیم.) مناسب سازی میکنیم.

دست آخر وارد طراحی یا پیاده سازی شبکه CNN برای یادگیری عمیق ماشینمون میشیم . از شبکه های مبتنی بر YOLO هم استفاده میکنیم و یک سری هم به شبکه های موجود فعلی میزنیم.

برای برنامه مون یک GUI با استفاده از TKinter میسازیم و برای اتصال خروجی شبکه عمیقمی که ساختیم به GUI ای که ساختیم باید یک سری پردازشهای دیگه هم انجام بدیم ( احتمالا) .

البته که همه چیز به ترتیب بالا نیست و احتمالا هربار که به چالشی برخورد کنیم برای حل کردنش دانش گذشته مون رو به روز رسانی میکنیمو و در این قالب مطالب رو یاد میگیریم . 

شاید یک پیاده سازی از شبکه های عمیق بر روی سخت افزارهای موبایل مثل رزبری پای یا برد جتسون رو  هم در انتهای کار قرار بدم . 

خیلی علاقه دارم که این مطالب رو به عنوان یک درس جداگونه توی دانشگاهی که درس میخوندم برای دانشجوهای ترم ۵ ۶ بصورت فشرده آموزش بدم که مستلزم همکاری انجمن برق و الکترونیک دانشگاه کرج هست .

فعلا همین . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر