۱۴۰۳ شهریور ۲۳, جمعه

۱۰ دلیل برای اینکه چرا باید به لینوکس Slackware فرصت بدهید

 


من علیرغم اینکه تقریبا بیست سال میشه که با لینوکس آشنا و کاربر لینوکس هستم ( سابقه آشنایی من با موجودی به اسم لینوکس به بیست و دو سه سال پیش میرسه) هیچ وقت به سمت نصب اسلکور نرفتم و فقط از بین دوستانم یک نفر از کاربران این توزیع هست (سلام میکنم به عیسای بزرگ که ...) بگذریم. من علاقه زیادی به عوض کردن توزیع ندارم. یعنی لینوکس صرفا برای من ابزاری برای مدیریت حافظه و برنامه هامه نه چیز بیشتر ( ویندوز هم همینه البته) اما یک مقاله درباره اینکه چرا باید این توزیع رو امتحان کرد خوندم و ترجیح دادم ترجمه این مقاله کوتاه رو به اشتراک بگذارم، شاید که کسی استفاده کرد و رستگار شد. (شاید در آینده جنتو رو امتحان کنم)

پایداری:

اگر به دنبال بهترینِ بهترین ها هستید، به سختی می توانید یک توزیع لینوکس را پیدا کنید که از ثبات بیشتری نسبت به Slackware برخوردار باشد. و این خیلی چیزها را به شما یادآور می‌شود. Slackware در حال حاضر 20 سال است که وجود دارد و برای طولانی‌ترین زمان به عنوان یکی از قوی‌ترین توزیع‌های لینوکس مشهور بوده است.
در زمان استفاده من از Slackware (و من آخرین نسخه را نصب کرده ام و همچنین همیشه از نسخه های این توزیع در تمام مدت کاربا لینوکس استفاده می کردم)، می توانم با صداقت کامل بگویم که این ادعا حقیقت دارد که با انتخاب اسلکور چه به عنوان سیستم عامل دسکتاپ و هم بعنوان سیستم عامل سرور از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار خواهید بود.

امنیت:

Slackware در دام های بسیاری که برخی از توزیع های دیگر در آن قرار می گیرند، نمی افتد. دلایل زیادی برای این سطح بالاتر امنیت وجود دارد. به عنوان مثال، Slackware  نسخه جدید توزیع خود را تا زمانی که کاملا آماده نشود منتشر نمی کند. به همین دلیل، Slackware  با اشکالات و حفره های بسیار کمتری نسبت به توزیع های غلتان یا توزیع هایی که به طور مکرر منتشر می شوند مواجه می شود. علاوه بر این، Slackware  از مدیران بسته مانند Synaptic یا yum استفاده نمی کند، و هر برنامه ای معمولاً از منبع نصب می شود.

بیطرفی:

Slackware به یک مدیر بسته خاص وابسته نیست، بنابراین از بی طرفی بسیار بیشتری نسبت به هر توزیع دیگری برخوردار است. این بیشتر به این دلیل است که اولا اکثر برنامه ها توسط کد منبع نصب می شوند، ثانیا Slackware هیچ وابستگی به هیچ شرکتی ندارد و Slackware یک توزیع جامعه محور است. تنها پایپری که پرداخت می کند، کاربری است که نصب می کند و از توزیع لذت می برد. اگرچه برخی ممکن است این نکته را استدلال کنند، من اضافه می‌کنم که چون Slackware درهنگام نصب به کاربر نهایی اجازه می‌دهد با دقت انتخاب کند که چه چیزی را نصب کند، Slackware  احساس بیطرفی بیشتری به کاربر میدهد. این حتی برای دسکتاپ نیز صدق می کند. Slackware امکان نصب دسکتاپ های متعدد و نه فقط KDE یا GNOME را می دهد.
(امروزه تقریبا تمام میزکارها رو میشه روی توزیع های بزرگ داشت و ازشون استفاده کرد.)

پایبندی بهتر بهGPL 

در بین تمام توزیع‌هایی که من استفاده کرده‌ام، Slackware  احتمالاً سازگارترین با GPL  (مجوز نرم افزار آزاد) است. آخرین باری که نصب Slackware انجام دادم، هیچ نشانه ای از نرم افزار مغایر با GPL پیدا نکردم (البته جاوا را نصب نکردم). برای بسیاری از طرفداران جدی منبع باز، Slackware  بدیهی ترین انتخاب خواهد بود.

سرعت:

از آنجا که Slackware فقط آنچه را که می خواهید نصب می کند، و به دلیل سیاست انتشار آن (اسلکور)، خواهید دید که این توزیع سریعتر از بقیه اجرا می شود. من آخرین نسخه Slackware یعنی نسخه (13.37) را با KDE نسخه 4.5 نصب کردم و آن را با نصب (روی همان دستگاه) آخرین  نسخهKubuntu یعنی (11.04)  بامیزکار KDE 4.6 مقایسه کردم. نصب کوبونتو باید به لطف KDE نسخه 4.6 سریعتر میبود ، اما اینطور نبود. در واقع، نصب Slackware تجربه بسیار بهبود یافته ای را نسبت به نصب کوبونتو ارائه کرد.

پیکربندی بهتر و تمیزتر:

یکی از شکایاتی که در مورد Slackware وجود دارد، کمبود ابزارهای پیکربندی گرافیکی است. این تقریباً برای هر زیرسیستم نصب شده صدق می کند. برای اضافه کردن کاربر جدید، از خط فرمان استفاده می کنید. اگر می خواهید Samba را پیکربندی کنید یا خدمات را راه اندازی کنید، از خط فرمان استفاده می کنید. اما این کار این مزیت را دارد که به ایجاد فایل های پیکربندی بسیار تمیزتر کمک می کند. اکنون، هر کسی همچنین می تواند استدلال کند که این به توانایی کاربر برای ایجاد فایل های پیکربندی تمیز بستگی دارد. اما همانطور که من تجربه کرده ام، اکثر کاربران نهایی که مایل به استفاده از توزیعی مانند Slackware هستند قصد دارند کد تمیز ایجاد کنند... بسیار بهتر از اکثر ابزارهای رابط کاربری گرافیکی.

درک بهتر لینوکس:

اگر Slackware را می شناسید، لینوکس را می شناسید.
 Slackware طبق ماهیت خود نسبت به هر توزیع دیگری (به استثنای جنتو) نیاز به درک بهتری از سیستم عامل به عنوان یک کل دارد. پس از نصب (و مدیریت) یک ماشین  Slackware، سلسله مراتب دایرکتوری، نحوه مدیریت کاربران و پیکربندی شبکه، سیستم init و بسیاری موارد دیگر را یاد خواهید گرفت.

سیستم عامل سرور عالی:

اگر من یک سرور لینوکس راه‌اندازی می‌کنم، و بخواهم برای قابلیت اطمینان، امنیت و طول عمر کاری بالا آن را راه‌اندازی کنم، بدون تردید از Slackware استفاده می‌کنم. دلایل زیادی برای این وجود دارد - فقط لیست بالا را بخوانید. اما در طول سال‌ها، Slackware  به‌خوبی تنظیم شده است تا به‌عنوان یک سیستم‌عامل سرور باشد (البته این بدان معنا نیست که نمی‌تواند به عنوان یک دسکتاپ عمل کند). از آنجایی که Slackware به خوبی از استانداردها پیروی می کند، خواهید دید که اسناد سرور استاندارد (مانند Samba وApache) دقیقاً همانطور که انتظار می رود کار می کند. و از آنجایی که Slackware  همیشه از نظر قابلیت اطمینان و کارایی امتیاز بالایی کسب می کند، سرور شما از مشکل یا خرابی مرتبط با نرم افزار سیستم عامل رنج نخواهد برد.

:Slackbuilds

اگر نصب از منبع کار شما نیست، همیشه می‌توانید از Slackbuilds استفاده کنید، مخزنی از اسکریپت‌های buildکردن کد منبع که نصب برنامه‌های مختلف را خودکار می‌کند. در آن سایت هزاران اسکریپت وجود دارد که می توانید دانلود کنید و از آنها برای نصب همه چیز از ابزارهای سیستم گرفته تا ابزارهای دسکتاپ استفاده کنید. سایت Slackbuilds همچنین حاوی برخی مستندات عالی است و امکان آپلود اسکریپت های جدید را از جامعه فراهم می کند.

اعتبار فناوری اطلاعات:

اگرچه ممکن است این موضوع غیرضروری تلقی شود، من همیشه دوست دارم فکر کنم که درست مانند حس غرور و بالندگی که حول هر دستاوردی در هر زمینه ای متمرکز است، استفاده و مدیریت Slackware می تواند تا حد زیادی احترام شما را به عنوان یک مدیر جلب کند. وقتی از Slackware استفاده می‌کنید و آن را مدیریت می‌کنید، نسبت به استفاده و مدیریت بیشتر سیستم‌عامل‌های دیگر، چیزهای بیشتری در مورد شما می‌گوید (شما با استفاده از اسلکور به عنوان یک مدیر سیستم تواناتر شماخته می‌شوید). استفاده از Slackware به این معنی است که شما در مورد شناخت سیستم عامل خود، لینوکس، قابلیت اطمینان و پایبندی به GPL جدی هستید. داشتن این دیدگاه نسبت به خود می تواند کمک بزرگی در بیزنسی باشد که از شما می خواهد فورا و به طور مداوم خود را ثابت کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر