۱۴۰۳ مهر ۲, دوشنبه

برنامه نویسی میکروکنترلر STM32 از ابتدا (From scratch)


توی پست قبل درباره نوشتن اولین برنامه برای میکروکنترلر STM32F103 و برد BluePill مطالبی رو گفتم. استفاده از ویزارد برنامه STM32CubeIDE سرعت کار را بالا برده و با تنظیم (کانفیگ) متغیرها و توابع راحتی زیادی برای برنامه نویس و توسعه دهنده به ارمغان می‌آورد.

من میخواهم یک پروژه جدید بدون استفاده از ویزارد IDE بسازم و خودم فایلهاو دایرکتوری های مورد نیاز پروژه‌ام رو بهش الحاق کنم و کامپایلر را برای مسیرهای جدید تنظیم کنم. من میخوام یک پروژه رو بصورت from Scratch در STM32CubeIDE بسازم.

۱۴۰۳ شهریور ۲۶, دوشنبه

نمایش درختی دایرکتوری ها در Command Prompt ویندوز

برای نوشتن آموزش میکروکنترلر STM32 نیاز داشتم آرایش دایرکتوری رو هم نمایش بدم. برای همین منظور این آموزش کوتاه رو برای نمایش درختی دایرکتوری ها و محتویاتشون در cmd ویندوز نوشتم. 

۱۴۰۳ شهریور ۲۳, جمعه

۱۰ دلیل برای اینکه چرا باید به لینوکس Slackware فرصت بدهید

 


من علیرغم اینکه تقریبا بیست سال میشه که با لینوکس آشنا و کاربر لینوکس هستم ( سابقه آشنایی من با موجودی به اسم لینوکس به بیست و دو سه سال پیش میرسه) هیچ وقت به سمت نصب اسلکور نرفتم و فقط از بین دوستانم یک نفر از کاربران این توزیع هست (سلام میکنم به عیسای بزرگ که ...) بگذریم. من علاقه زیادی به عوض کردن توزیع ندارم. یعنی لینوکس صرفا برای من ابزاری برای مدیریت حافظه و برنامه هامه نه چیز بیشتر ( ویندوز هم همینه البته) اما یک مقاله درباره اینکه چرا باید این توزیع رو امتحان کرد خوندم و ترجیح دادم ترجمه این مقاله کوتاه رو به اشتراک بگذارم، شاید که کسی استفاده کرد و رستگار شد. (شاید در آینده جنتو رو امتحان کنم)

۱۴۰۳ شهریور ۱۸, یکشنبه

برنامه Blinky برای STM32 و کامپایلر STM32CubeIDE



در برنامه نویسی مرسومه که اولین قدم در یادگیری یک زبان جدید نوشتن برنامه Hello World  باشه. یک برنامه ساده که عبارت Hello World رو در کنسول چاپ میکنه.
در دنیای برنامه نویسی میکرو کنترلر معادل برنامه Hello World برنامه Blinky هست. یک برنامه ساده که باعث چشمک زدن (Blink) یک LED میشه.
میخواهم یک برنامه Blinky برای برد Blue Pill با تراشه STM32F103C8T6 بنویسم. برای این کار از کامپایلر موجود در IDE رایگان شرکت ST یعنی STM32CubeIDE استفاده میکنم.